Overslaan en naar de inhoud gaan

Datasets

[ meld een fout in dit record ]mandje (1): toevoegen | toon Print deze pagina

one publication added to basket [241125]
Floodcom: deelrapport 1. Kapelbeek
Bogman, P.; Vanderkimpen, P.; Pereira, F.; Verwaest, T.; Mostaert, F. (2014). Floodcom: deelrapport 1. Kapelbeek. Versie 4.0. WL Rapporten, 12_040. Waterbouwkundig Laboratorium/IMDC: Antwerpen. IV, 36 + 17 p. bijl. pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.

Beschikbaar in  Auteurs 
  • Waterbouwkundig Laboratorium: Open Repository 264367 [ OWA ]
  • Waterbouwkundig Laboratorium: WL Rapporten [263894]
Documenttype: Projectrapport

Trefwoorden
    Flooding
    Numerical modelling
    Water management > Hydraulics > Hydrodynamic models
    Water management > Hydrology > Conceptual models
Author keywords
    Kapelbeek; Wateroverlast; Hydrologisch-hydraulisch model; Floodcom

Contactgegevens

Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Waterwegen en zeekanaal NV; Afdeling Zeeschelde, meer


Auteurs  Top 
  • Bogman, P.
  • Vanderkimpen, P.
  • Pereira, F.
  • Verwaest, T.
  • Mostaert, F.

Abstract
    In het kader van deze studie werd een geïntegreerd hydrologisch-hydraulisch model van de Barbierbeek, het gecontroleerd overstromingsgebied Kruibeke-Bazel-Rupelmonde (GOG KBR) en de voet van de Wase cuesta opgesteld. Dit model werd vervolgens ingezet om na te gaan wat de kwetsbaarheid is van het laaggelegen woongebied tussen de nieuwe ringdijk van het GOG KBR en de cuesta bij het optreden van een extreem stormtij en/of een hoge bovenafvoer.

    Uit de analyses blijkt dat het waterpeil in de zuidelijke ringgracht pas kritiek wordt voor zeer extreme gebeurtenissen (stormtij T100 + afvoer T50) en dat het waterpeil in de noordelijke ringgracht reeds kritiek wordt bij iets minder extreme gebeurtenissen (stormtij T25 + afvoer T25). Het veiligheidsniveau in de noordelijke ringgracht kan echter nog aanzienlijk verhoogd worden door de officiële loop van de Watermolenbeek te herstellen en de afvoer naar het Kortbroek te minimaliseren.


Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs